مقالات

مشکلات رایج روغن موتور

مشکلات رایج روغن موتور

به زبان ساده، روغن موتور اجزای داخلی موتور خودرو را روغن کاری کرده و از آن در مقابل سایش محافظت می‌کند. اگر روغن از میزان مشخصی کمتر باشد و یا کیفیت خود را از دست بدهد، موتور خودرو روغن کافی دریافت نخواهد کرد و در نتیجه اصطکاک بین اجزای فلزی موتور افزایش یافته و باعث تخریب موتور خودرو  خواهد شد.

در این مقاله به بررسی برخی از مشکلات رایج خودرو که ارتباط مستقیمی با روغن موتور دارند می‌پردازیم و بطور کامل این را بررسی می کنیم که اگر از روغن باکیفیت در وسیله نقلیه خود استفاده نکنیم، ممکن است چه اتفاقی برای موتور خودرو بیفتد.

رایج ترین مشکلات روغن موتور چیست؟

سالانه میلیون‌ها لیتر روغن موتور با کیفیت‌های مختلف و برندهای متفاوت در جهان تولید می‌شوند. در نگاه اول شاید کمی گیج‌کننده باشد که کدام روغن مناسب خودروی ما می‌باشد؛ ولی با بررسی رایجترین مشکلات در انتخاب و استفاده از روغن موتور می‌توان به نتایج بهتری دست یافت.

  • استفاده از روغن با مشخصات اشتباه برای وسیله نقلیه خود

خودروسازان زمان و پول زیادی را صرف تعیین بهترین روغن برای موتورهای تولیدی خود می‌کنند. سعی کنید همیشه به این توصیه‌ها پایبند باشید تا مطمئن شوید موتور خودروی شما به نحوه احسنت روغن‌کاری می‌شود.

  • تعویض نکردن روغن موتور به موقع

رعایت فواصل تعویض روغن موتور بسیار مهم است. سفرهای کوتاه اما زیاد، روغن را سریعتر از سفرهای طولانی با سرعت ثابت آلوده می‌کند. روغن به مرور زمان اکسید شده و خاصیت اصلی خود را از دست می‌دهد. حتی اگر مسافت زیادی را هم طی نکنید، باز هم باید به فواصل توصیه شده جهت تعویض روغن پایبند باشید. تمامی روغن موتورها دارای محدودیت استفاده چه از لحاظ مسافت و چه از لحاظ زمان می باشند. این محدودیت ها همیشه از طرف تولیدکنندگان روغن موتور اعلام می‌شود.

  • مسدود شدن فیلترهای روغن

آلاینده‌ها و رسوبات حاصل از احتراق موتور، در روغن موتور جذب شده سپس از طریق فیلتر روغن تسویه می شوند. اگر فواصل تعویض روغن را نادیده بگیرید، در نهایت فیلتر روغن مسدود شده و کارایی خود را از دست می دهد. بنابراین تعویض فیلتر روغن در هر نوبت تعویض روغن توصیه می‌شود.

مشکلات رایج روغن موتور

چگونه متوجه شویم روغن موتور نیاز به تعویض دارد؟

کیفیت روغن موتور به طور طبیعی و به مرور زمان تحلیل می‌رود. برخی علائم که نشان دهنده کاهش کیفیت روغن می‌باشد عبارتند از:

  • تغییر در رنگ روغن و ویسکوزیته

روغن تمیز دارای رنگ طلایی و روشن است. آلاینده‌ها و بقایای حاصل از احتراق در موتور به مرور رنگ روغن را تیره می‌کنند. اگر روغن شما قهوه‌ای تیره یا مشکی است، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

  • کارکرد بد موتور

روغن‌های قدیمی یا نوع نادرست روغن، به مرور زمان عملکرد اصلی خود را از دست می دهند و موتور خودرو را به درستی روغن کاری نمی کند. منظور از روغن‌های قدیمی روغن‌هایی هستند که مدت زمان زیادی است که داخل موتور ماشین ریخته شده و در محدوده زمانی مشخص شده از طرف تولید کننده های روغن، تعویض نشده‌اند. برخی افراد ممکن است همیشه کیفیت روغن را منوط به مسافت طی شده نمایند و توجهی به مدت زمان استفاده از آن نکنند؛ این امر می‌تواند باعث ایجاد صدای تق تق در هنگام روشن کردن خودرو و یا منجر به شنیده شدن صداهایی خشن از زیر کاپوت یا همان محفظه اطراف موتور خودرو شود.

  • مصرف سوخت بالا

اگر متوجه افزایش مصرف سوخت در خودرو خود شده‌اید، روغن قدیمی ممکن است یکی از دلایل اصلی آن باشد. همانطور که گفته شد روغن موتور به مرور تحلیل می‌رود و نمی‌تواند موتور را به طور موثر روغن کاری کند. در نتیجه موتور خودرو سخت‌تر کار می کند و باعث می‌شود میزان سوخت خودرو افزایش یابد.

  • روشن شدن چراغ هشدار موتور

برخی از خودروها این امکان را دارند که در صورت کاهش میزان روغن خودرو، با استفاده از سنسورهای مختلف از طریق چراغ‌های هشدار که پشت سرعت سنج خودرو تعبیه شده‌اند، هشدارهایی را به راننده اعلام نمایند. در صورت روشن شدن چراغ «چک موتور»، روغن خودرو خود را هرچه سریعتر تعویض نمایید.

مشکلات رایج روغن موتور

هرگز مشکلات روغن موتور را نادیده نگیرید

مهم نیست که علت مشکلات روغن موتور شما چیست، تعویض روغن قدیمی خودرو با روغن با کیفیت ضروری است. روغن‌های قدیمی و آلوده باعث ایجاد ساییدگی‌های کوچک در قسمت داخلی موتور خودرو می‌شوند. آنها همچنین فیلترهای روغن و مسیرهای عبور روغن را مسدود می‌کنند. این امر منجر به عملکرد ضعیف، گرمای بیش از حد و تخریب موتور می‌شود.

برای راهنمایی‌های بیشتر و انتخاب روغن موتور درست برای خودرو خود می‌توانید با تبریز اتوسرویس در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *